Přežij v postapokalyptickém světě!

Transport po apokalypse 1. díl

Transport po apokalypse 1. díl

Čec 5, 2011

V dnešním článku bych se rád zaměřil na jednotlivé druhy transportu a jejich pro a proti v postapokalyptickém světě. Jednotlivé druhy transportu se samozřejmě budou hodit více či méně pro různé druhy Velkého Průseru. Například po jaderné katastrofě, která zažene lidstvo na sto let do podzemí, se nedá očekávat, že bude možné jednoduše vůbec potřebné dopravní prostředky najít. Po ekonomickém kolapsu bude naopak vše k dispozici, ale cena dopravy se může vyšplhat do závratných výšek (a tudíž bude vůbec akt přesunu dopravním prostředkem otázkou výjimečné potřeby). Pojďme se tedy podívat na různé možnosti dopravy.

Letecká doprava

Letadla, vrtulníky

Letecká doprava má samozřejmě řadu pozitiv. Je rychlá, dá se transportovat velké množství nákladu, odpadá potřeba existence udržovaných cest. Nevýhodou je nutnost existence vhodné přistávací plochy (v případě letadla). Pro menší sportovní letadla se dá plocha celkem jednoduše připravit, nicméně je nutno počítat s tím, že podobná plocha musí být v pořádku i v cílové destinaci. Tím odpadá možnost „pro něco si zaletět“ jen tak naslepo. Zcela jasnou nevýhodou je samozřejmě energetická náročnost. I když se již začínají objevovat letadla na solární pohon, nejsou zatím ničím, co by bylo snadno dostupné. Jedinou možnost využití letecké dopravy tedy vidím pro ty, kterým se povede obsadit letiště, které bude stále mít dostatečné zásoby pohonných hmot (a v ideálním případě pro ty, kteří si dokážou nějaké pohonné hmoty vyrobit).

Balony, vzducholodě, rogala, padáky

Balony a vzducholodě jsou nejstaršími známými prostředky, které umožnily dobytí oblohy. Mezi jejich výhody patří to, že jsou nenáročné na potřebu fosilních paliv (za předpokladu, že dokážete vyrobit dostatečné množství vodíku či horkého vzduchu). Další výhodou je nosnost, která zejména u vzducholodí dosahuje takových hodnot, že v dnešní době existují projekty na jejich využití v dopravě extrémně těžkých nákladů (dokonce i celých budov). Mezi nevýhody zmíněných dvou prostředků patří zejména horší ovladatelnost (v případě balonu dokonce téměř nulová). Spolu s letadly a vrtulníky rovněž sdílejí nevýhodu v tom, že aktuální pořizovací (a provozní) cena jistě nespadá do rozpočtových možností velké většiny čtenářů tohoto článku.
Cenově dostupnými a na provoz nenáročnými prostředky jsou tedy v letecké dopravě rogala a padáky (na paragliding). U těch je zřejmou nevýhodou zejména fakt, že nejsou stavěny na převoz nákladů, nicméně jako průzkumné či nouzové evakuační prostředky nejsou úplně k zahození. Na většinu z nich se dá navíc připevnit malý motor, který významně zvýší dolet a celkové chování (nutnost spolehnutí se na vzdušné proudy bez motoru). Poměrně značnou nevýhodou všech létajících dopravních prostředků je, že bezpečné ovládnutí těchto strojů je poměrně složité a není možné předpokládat, že se dá naučit bez příslušné instruktáže či bez pomoci zkušeného pilota.

Motorové dopravní prostředky

Osobní automobily

Osobní automobily (a motorové dopravní prostředky vůbec) jsou samozřejmě to nejlepší, co nám aktuálně technický pokrok nabízí. V případě osobních automobilů je výhodou slušná rychlost, poměrně solidní kapacita (jak pro osoby, tak pro náklad), bezpečnost, snadná ovladatelnost a v neposlední řadě možnost výběru (od malých aut, přes kombi až k velkým SUV a offroadům). Zřejmou nevýhodou pak je fakt, že potřebují fosilní paliva. To se může stát zásadní nevýhodou téměř při každém ze scénářů VP. Cena pohonných hmot prostě poroste při jakémkoliv výpadku na cestě od ropného vrtu ke spotřebiteli. Rovněž není úplně snadné skladovat velká množství. V tomto světle se dle mého názoru jeví jako záchrana stará auta (jako jsou trabant, žigulík apod.), která nezřídka dokážou jezdit na rozličné směsky hořlavin (jak ostatně mnozí majitelé podobných vozítek potvrdí). Nejnovější modely totiž dokážou totálně zkolabovat, když do nich nalijeme byť i jen lehce nekvalitní benzín odpovídajícího typu. V přípravě na PostApo svět se tedy jeví jako vhodné mít nadupaný offroad, se kterým se dostanete do vašeho úkrytu, kde na vás bude čekat trabant, který vám poslouží jako „drancovací“ vozítko dlouhou dobu po VP. Je jistě dobré myslet dopředu a klidně na prozatím občasné použití mít i základní náhradní díly, extra úložné prostory (jako jsou třeba střešní boxy) a alespoň pár rezervních kanystrů s pohonnými hmotami (pravidelně střídat!).

Nákladní automobily

Nákladní automobily, včetně různých dodávek, multivanů, karavanů a podobně sdílí většinu kladů a záporů osobních aut. Mají větší nosnost ale zároveň výrazně vyšší spotřebu. To je důvod, proč je osobně řadím v užitečnosti až za osobní automobily. Důvod pro využití dodávky, náklaďáku nebo autobusu jsou pouze výrazně vyšší počet osob ve vaší skupině nebo výrazně vyšší množství UŽITEČNÉHO nákladu (opravdu, musíte si na vaše evakuační místo brát tu koženou pohovku?). Jediným poměrně užitečným zástupcem této skupiny vozidel je karavan či obytný vůz. Ten má naprosto zásadní výhodu v tom, že pokud vaše evakuační zóna leží někde mimo civilizaci, vezete si domek s sebou. Pokud máte dostatek plynu nebo máte karavan, jehož spotřebu pokryjí solární panely, není to úplně špatná volba (alespoň zdání civilizace je zachováno).

Motorky a čtyřkolky

Motorky a čtyřkolky mají opět téměř totožné vlastnosti s automobily. Jsou nicméně levnější, projedou obtížnější terén a jsou obecně pohyblivější (např. v dopravních zácpách). Jejich hlavní nevýhodou je (oproti automobilům) nižší kapacita, jak pro přepravu osob, tak nákladu. Co se týče pohonných hmot, mají proti automobilům výhodu nižší spotřeby (tedy vaše zásoby pohonných hmot vydrží o něco déle). Záměrně píši „o něco déle“, protože platí stále všechna omezení skladování a ač budete s něčím (motorkou či čtyřkolkou) jezdit o měsíc déle než soused autem, on už bude mít díky většímu objemu přepravovaných nákladů vše odvezené (ať už se jedná o nějaké rabování, či stěhování do úkrytu).

Vlastní silou poháněné prostředky

Jízdní kolo

Jízdní kolo je poměrně dobrá volba i pro dlouhodobý PostApo survival. Je snadno dostupné, většina čtenářů jistě nějaké vlastní právě teď. Má samozřejmě omezení z hlediska nosnosti, nicméně co se přepravy osob týče, dá se předpokládat, že většina (kromě nejmladších a nejstarších) bude schopna samostatného pohybu na svém kole. Ke kolu není větší problém připevnit nějaký vozík, který podstatně zvýší množství přepravovaného nákladu. Využít se ovšem dá jen v rozumném terénu (alespoň uježděná cesta). Co se týče pohybu na kole, není na škodu alespoň občas kolo provětrat a udržovat si nějakou fyzickou kondici. Jak si možná někteří vzpomenou, ve filmu Zombieland je pravidlem přežití číslo 1 „KARDIO“. To samozřejmě neplatí jen pro fantaskní Zombie survival. Pokud budete muset na kole přepravit 100 kg nákladu, budete jistě dny strávené u televize proklínat. Kolo tedy řadím mezi poměrně důležité dopravní prostředky v (dlouhodobém) postapokalyptickém přežití. Navíc je poměrně snadné jen za využití základních nástrojů provádět téměř jakýkoliv servis a případně i modifikace (viz. např. plně kapotovaná rikša). Co bych doporučil za ideální kolo na dobu po VP? Ideálně horské kolo s pevným rámem, pevné vidlice (stačí mít nějaké v rezervě a standardně jezdit na odpružených – ano, je to pohodlnější). Po VP nebude čas hrát si na závodníka, proto bych doporučil plnou doplňkovou výbavu (blatníky, nosič, klidně i přední nosič, brašny, košíky). Není nutné mít vše namontované když jedete na půldenní výlet, nicméně někde v garáži se jistě takové věci neztratí.

Koloběžky, in-line, skateboardy

Na zbytcích asfaltu po VP lepší než drátem do oka, jinak nebrat :)

Tolik k prvnímu dílu, v pokračování se podíváme na několik dalších možností. Tak tedy vylepšujte vaše káry (ať už motorové či šlapací) a těšte se na další příspěvek.

Pro PostApo sepsal bimbanan

20 comments

  1. Libor /

    Chcel by som upozorniť na neúplnosť článku v casti z osobnými automobilmi kde v novších modeloch ktore by boli v blízkosti atómoveho výbuchu (elektromagneticky impulz) by uplne cela elektronika v aute vypovedala,A preto by i nemohlo auto nastartovat.Cize spominane žiguli je asi to najlepsie co by ste u nas našli ( samozrejme i ostatne vozidla z karburátorom su dobré )…………(To len aby ste sa netesili ak by ste po dlhom putovani v pustine nasli neposkodeny peugeot 406….a nastupite klucky su v zapalovani-dalsia radosť…nastartujete a co sa stalo?- H.vno

    • tomajstr /

      v takovým případě by si byl v pr*eli, ale myslím že se znalostí elektroniky by šlo opravit (tak aby nastartovalo) i když na evakuaci by to nebylo, to bych spíš volil nějakou starší motorku (kterou má doma poměrně hodně lidí)

  2. bimbanan /

    Zdravim, diky za upozorneni, nicmene o dane problematice vim kulove (tzn. do jake vzdalenosti se to deje, co vsechno ovlivni, co se da/neda opravit ci vymenit atp.). Jiste minimalne podnetne pro samostudium :) Takze diky…

  3. Radek /

    Ahoj mám rád tvoje články, i když v tomhle jsem se třeba nic novýho nedozvěděl, ale pořád je to hodně zajímavej námět na zamyšlení a pomůže to utřídit myšlenky. Z těch vlastní silou poháněných prostředků mě ještě napadly „skákací“ boty i když těžko říct jestli by to mělo reálně nějakej přínos, v životě jsem na tom nestál a nevim jak rychle se s tim dá třeba běžet.

    Díky za další super článek, teším se na další!

  4. dracek /

    Zas až takový problém v EMP a auty bych neviděl. Nebudu tu vysvětlovat co se všechno děje při vzniku EMP, ale lze se proti tomu bránit uzeměnou kovovou bednou, nebo faradayovou klecí. Auto ze své podstaty je faradayova klec, takže starší automobily, které mají ještě počítač pod kapotou a nic víc než ten počítač k jízdě nepotřebují, by měli tuto událost přečkat bez problému.
    Hůře na tom budou asi auta, na kterých je už hodně částí z plastu a mají v sobě moc elektroniky. Například nové auta už nefungují, pokud nejsou připojené budíky a podobné vylomeniny.
    Tento zlom nastal někdy v posledních letech. Takže bych se specialozoval na auta rv. 2000 a níže.

    O událost velkého jebu se zajímám takže mám nastudováno docela dost info.
    Když už jsme teda u těch aut. Tak nedostatek paliva lze řešit různě. Z douhodobého hlediska je nejlepší volbou asi předělat auto na dřevoplyn. Není to tak náročné a za války se to dokonce používalo.

  5. dracek /

    Ještě dodám, že než se nějak speciálně strachovat o auto, spíše bych se bál o klíček. Ten nijak chráněn proti EMP není a ve většině z nich je imobilizér. Takže vložit rezervní klíč do uzeměné železné krabičky je základ.

    • babybliss /

      tak by som radil precitat si http://www.empcommission.org/docs/empc_exec_rpt.pdf
      a to bolo napisane pre vladu USA odbornikmi, btw rad by som upozornil ze testy sa robili len do tej doby kym sa nevyskytla nejaka chyba na vozidle lebo vozidla boli len pozicane a museli sa vratit jednotlivym agenturam v rovnaom stave(pojadzne)ako sa pozicali

  6. dan /

    no myslím,že jsi zapomněl na jeden druh prostředků, které jsou částečně poháněny lidskou energií, částečně vodní ;) je pravda, že je potřeba řeka, ale jak je tak taková loďka, kánoj nebo pořádnej vor (skoro parník) hodně uveze, je to ovladatelný, dá se dojet daleko a člověk nemusí řešit vodu :) navíc je to i celkem bezpečný, udělat takovou léčku na řece, to je fakt kumšt :D

  7. Martin-oz /

    Nějak jsem si tu nevšiml, možnosti tažných zvířat: koně, oslů, mezků, mul a také krav, volů, psů (velbloudů, pštrosů, …). Dle mého každá apokalipsa není nukleární a v prostředí kdy by benzin byl k nedostání tak se zvíře prostě napase/nažere. Výhody jsou zřejmé: utáhnou jistě víc než člověk, výroba povozu ze součástek aut by problém být problém, navíc kdo nemusí táhnout může hlídat proti přepadu. U zvířat na kterých sedá jezdit jest ještě výhodou značná teréní průjezdnost a tichost (proti motoru). Navíc se v době nouze dá takovýto dopravní prostředek sníst (zkuste si to se svým plechovým miláčkem.

    • George /

      Stejně nakonec zbydou jen zvířata, člověk je dokáže uživit, pokud zabere nějakou tu pastvinu a povoz zvládne vyrobit i antitalent…

  8. Mir /

    Ako postVP auto by som preferoval stary diesel. Komorkove diesely s nepriamim vstrekom paliva, ziadne diesel pumpy a turba. Vyhodou tohoto motora je ze dokaze jazdit na topny olej, olej z trafostanic, bio naftu alebo aj na obycajny rastlinny olej.

  9. Teoretic /

    Zatím jsem byl pouze pasivním čtenářem, ale rád bych přidal pár poznámek k tomu to článku.

    1. Použití letadel a vrtulníků je sice skoro nepravděpodobné, osobně neznám v mém okolí žádného Ramba, který by uměl řídit všechno od koloběžky, přes tank a vrtulník až k letadlu. Ale když už je zde tato kategorie zmíněná nezapomínal bych na UL vrtulníky (UL=ultralehký) jedná se o speciální kategorii vrtulníků kde vzletová hmotnost nesmí přesáhnout 450kg (platí v ČR) to znamená samotný stroj + palivo cca 250kg, zbytek pilot + spoluletec + náklad. Obrovská výhoda je, že motor funguje na běžný benzín. A v poslední době se tyto stroje rozšiřují i mezi „běžné“ smrtelníky (pořizovací cena nového stroje cca 2,5mega). Výhodu kolmého startu a přistání nemusím zmiňovat, další výhoda je jednoduší ovládání a údržba než u klasické helikoptéry.

    2. byla tady zmíněny osobní auta. To hlavní již napsal ve smém krátkém, ale naprosto výstižném příspěvku Mir. Diesel starší konstrukce s mechanickým čerpadlem je ideální volba. Prostě čím jedodužší konstrukce a méně elektroniky tím lépe. Pokud bych měl zmínit něco ze současné produkce asi bych volil nějaké vojenské speciály (nedostupné), a nebo Lada Niva, Land Rover Defender i když nové už mají elektronický vštřik a už to není ten starý dobrý Land Rover dále ARO, UAZ apod. Nákladní auta budou vhodné pro dopravu zásob, hromadný přesun ideálně stará dobrá V3S :-) Jsou jich stále spousty a je to nesmrtelné auto v různých variantách třeba velitelský vůz nebo polní kuchyně :-) . Při mém pobytu na ukrajinském venkově mě velice překvapil jeden postřeh_každá druhá rodina vlastnila ZIL (z bývalých vojenských zásob)

    3. Zvířata – to bude asi nakonec jediný způsob dopravy, ale ruku na srdce kdo z nás má zkušenosti s chovem koní, dobytka, nebo zvířat na maso, kdo z nás kdy pracoval v zemědělství nebo alespoň sekal trávu kosou nebo sušil seno. Někdy když čtu některé články musím se smát, někteří autoři si tento život představují velice romanticky.

    4. Ideální příprava na život po VP by asi byl dlouhodobý pobyt v komunitě Amišů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Ami%C5%A1ov%C3%A9

  10. pavel /

    Moc se mi nezdá že by 4kolky žrali míň jak auta(teda pokud nebudeme brát velkej off rozměrů a váhy patrola.. navíc jde o to, jestli by jejich elektronika rozchodila výbuchkdyž není krytá plechem. Na lítající prostředky bych byl opatrnej, padá to a je to jednodušší terč pro palné zbraně, S tažnýma zvířatama to bude taky na prd, už vidím Pražáka jak běhá po Praze a něco takovýho tam hledá když to zná jen z televize

    • a /

      V lehkém terénu bude určitě 4kolka úspornější. Ty dobrodruzi co jezdí se starým TDI za 4-5 litrů jedou rovnoměrně po rovině 80Kmh to za krizové situace dost nejde. Má to ale háček.
      Autor jako asi příležitostní řidič přehlíží jeden důležití parametr dojez či akční rádius. K tomu že motorka, nebo 4kolka mají 1/2-1 spotřebu auta musím připočítat to, že mají nádrž 10-20l, skutr klidně 3l. To znamená dojedu max 100-200 km. Libovolný osobák ujede 400-1000 km. Náklaďák hlavě tahač 1000+. Vezmete i kanystr, s tím musíte počítat a zase se jich vejde úměrně málo. Takže když jde do tuhého, tak je lepší něco co sice žere, ale o to víc uveze.

  11. JackHcz /

    Já bych na VP bral UAZ 469 taky jezdí na všechno a skoro všechno projede :)

  12. WolfCZ /

    Kamaráde jak píšeš že by lidstvo vyhnal výbuch na 100 let pod zem, tak to je BLBOST !
    Dnešní atomové bomby jsou již tak vyspělé a dokonalé že jakmile vybuchnou tak do týdne dojde k rozpadu Radiace.

    Jinak co pořád máš s tou Apokalipsou ?

    • 100 let rozhodně ne ale ani týden, dnešní výkřiky techniky jsou sice vyspělé ale pokud bude něco padat tak prvně zbytky zásob z 60.-70. let v modernějším řiditelnějším obalu. Je super, že kromě toho neutronová bomba byla čistá, poslední byla ale delaborovaná 2003.

  13. vojta /

    Já jsem přemýšlel o zmenšené vzducholodi,s bombama na plyn a kompresorama,pohon třeba solární nebo elektrický,vzducholoď by překompresovala helium z plachty do těžkých kapacitních bomb,a třeba 50 M nad zemí by se někdo slanil,a přivázal ji někde,málo náročné,odolné proti zombie (asi by neuměli létat) a snadno proveditelné,chtělo by to jen trochu elektrických a aerodynamických schopností :)

  14. Igor /

    Trabant, UAZ, Lada. Je to levné, nezničitelné a žere to všechno. Samozřejmě je otázkou, zdali se ve světě kde silnice splývají s lesem dostanu vždycky tam kam chci, ale za předpokladu, že nebudu nárazníkem kácet stromy, je lepší jak offroad.

  15. Tajler /

    Ono všetko toto info je fajn, ale aj tak myslím že pri nejakom silnejšom VP kedy pohonné hmoty nebudú moc k dispozici By akékoľvek motorové vozidla boli len na občasné využitie
    Preto by som automobil volil len na maximálne nutnú prepravu zásob a blízkych do úkrytu, hlavne zo začiatku, kým je minimum marodérov v uliciach, resp ľudia si ešte nejdú moc po krku a nekôr by som použil skôr ten bicykel už len pre to že je menší, tichší, nežere palivo a ľahšie sa schová.

Leave a Reply to vojta