Kvě 12, 2012
Paolo Bacigalupi (* 6. srpna 1972)
Tento poutavě píšící americký autor, jenž má doposud na svém kontě převážně kratší povídkové práce, se narodil v Colorado Springs. V Ohiu (konkrétně na universitě v Oberlinu) vystudoval čínský jazyk. V Číně také nějaký čas pobýval a autorův hluboký zájem o Asii, asijské myšlení a vůbec obecně asijskou kulturu je patrný ve všech jeho pracích, nejvíce však právě v Dívce na klíček.
Po získání vysokoškolského titulu pracoval Bacigalupi jako konzultant pro americké firmy snažící se vstoupit na čínský trh. Posléze přesedlal na novinařinu (pracoval v internetové sekci čtrnáctideníku High Country News v západním Coloradu), která mu poskytla dostatek prostoru k tvůrčímu psaní.
Jméno si v žánru sci-fi udělal již několika svými krátkými futuristickými vizemi nelíbivé a nelichotivé budoucnosti naší civilizace, jež později vyšly v souboru s názvem Čerpadlo 6 (Pump 6 and Other Stories, česky vydal Albatros 2010). Kniha Dívka na klíček (The Windup Girl, česky vydalo Argo 2011) je Bacigalupiho románovou prvotinou a hned se dočkala řady významných nominací a také ocenění (Hugo, Nebula a další).
V současnosti je Paolo Bacigalupi spisovatelem „na plný úvazek“.
Dívka na klíček (The Windup Girl)
Vítejte v Thajsku 23. století. Svět, jak ho známe dnes, je jen sbírkou těžko uvěřitelných barevných obrázků v napůl shnilých a rozpadlých magazínech.
Globální oteplování změnilo tvář planety a přetvořilo obrovské plochy zemského povrchu v neobyvatelné polopouště.
Vyčerpání fosilních paliv donutilo lidstvo nedobrovolně přejít k novému zdroji energie, náročné a ne příliš návratné kynetice – skladování pracovních kalorií do kličkopružinového mechanismu je úžasným vynálezem budoucnosti, pomocí kterého se pohání vše, od vrtule vzducholodí, přes lodní šrouby, vodní pumpy, až po počítače či kotoučkové zbraně.
Aby těch globálních problémů nebylo málo, lidstvo se ve své hlouposti hledajíc záchranu uchýlilo k biotechnologiím a geneticky upravenými plodinami se snažilo nasytit strádající masy.
Jenže chybička se vloudila a záhy se rozpoutal nekonečný boj. Na jedné straně barikády jsou zmutované nemoci a paraziti, vzešlí z neuvážených hrátek se zdrojovým kódem života, na straně druhé stojí kalorické nadnárodní korporace, jimž nejde ani tak o přežití lidstva jako o čistý zisk. („Chcete od nás rýži? My vám jí klidně prodáme. Ale je jen k jídlu, její rozmnožovací cyklus byl našimi genetiky uzamčen. Vyseješ a ztratíš, protože ti v hlíně shnije. A pozor! Je odolná jen proti současné rzi měchýřkovité a japonském nosatci. Až zmutují, budete si muset koupit naší upgradovanou verzi rýže…“). Pro prachy se neštítí nejen vražd a bioterorismu, ale i vyhlazení celých národů.
V takto děsivě nastíněném světě budoucnosti se odehrává příběh s mnoha detailně vykreslenými postavami, mezi nichž vyčnívá zvláště „centrální“ dvojice hrdinů (či snad antihrdinů?) románu – Anderson Lake, kalorik pracující pro společnost AgriGen, a Emiko, žena-Novočlověk, uměle vytvořená otrokyně, která se spletitými cestami osudu ocitla v jednom thajském bordelu, kde je každou noc před zraky desítek chlípníku znásilňována sadistickou dominou.
Vysoká politika, zákulisní intriky, snaha přežít v nitru přelidněné asijské metropole, rasové konflikty, akce a napětí, láska…ne, ta vlastně ne…to a mnohem víc najdete v tomto povedeném dystopickém thrilleru, který je řazen mezi současná přední díla nejen biopunku, ale celkově i celého žánru sci-fi.
Pro PostApo.cz sepsal Lucius
Nejnovější komentáře